پاسارگاد
وبلاگ پاسارگاد.پاســارگاد.pasargad.پاسارگاد75
بد دهانی گوگل به شاخاب پارس
11:19     شنبه 28 ارديبهشت 1392

pasargad75.loxblog.com

طی روزهای اخیر گوگل که تا سال 2012 نام خلیج فارس را درکنار خلیج عربی ثبت کرده بود، در تحولی دیگر، نام این منطقه را درنقشه‎های خود تغییر داده است که نوعی عقب نشینی گام به‎گام در این زمینه تلقی می‎شود.
عرش نیوز به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:
 
طی روزهای اخیر "گوگل" که تا سال 2012 نام خلیج فارس را درکنار خلیج عربی ثبت کرده بود، در تحولی دیگر، نام این منطقه را درنقشه‎های خود تغییر داده است که نوعی عقب نشینی گام به گام در این زمینه تلقی می‎شود.
 
توضیح آن که درتغییرات اخیر گوگل و گوگل ارث، این نقشه در وضعیت عادی، صرفا نام "خلیج فارس" را بدون هرگونه توضیح یا واژه‎ای برخود دارد و هیچ عنوان دیگری برآن افزوده نشده است و برخلاف نسخه پیشین که از ابتدا نام خلیج عربی را نیز درکنار آن ثبت کرده بود، تنها درصورت اقدام کاربر به درشت نمایی ، نام "خلیج عربی" در یک پرانتز و کوچک درکنار خلیج فارس آشکار میشود.
 
نمایش ایران و محدوده خلیج فارس در حالت عادی و با زوم کم. در این حالت تنها نام خلیج فارس دیده می‎شود
 
نمایش محدوده خلیج فارس در حالت زوم بالا. در این حالت نام خلیج عربی در پرانتز و زیر نام خلیج فارس دیده می‎شود
 
این درحالی است که گوگل ارث نیز همانند موسسه نشنال جغرافی ،در نقشههای آن لاین خود نام این منطقه را "خلیج عربی" ثبت کرده بود که با اعتراض گسترده ایرانیان مواجه شد. این عبارت در آخرین نسخه آن لاین گوگل ارث از ماه مه 2012 همراه با عبارت خلیج فارس ذکر شد که نوعی عقب نشینی گوگل در این زمینه تلقی شد. اکنون حذف نام خلیج عربی درکنار خلیج فارس و گنجاندن آن به عنوان یک توضیح فرعی دراین سایت مهم جهانی، نوعی عقبنشینی تدریجی گوگل را در این زمینه به ذهن مخاطبان تداعی کرده است.
 
منطقه دریایی مشترک درمرز کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان، بحرین ، قطر، امارات و عمان ، در میان بیشتر کشورهای غربی به نام خلیج فارس شناخته شده و در اسناد و مدارک تاریخی نیز به این نام ثبت شده است. اما از سال 1960 برخی کشورهای عرب درشرایط اوج گرایشهای افراطی، به جای خلیج فارس "عبارت خلیج عربی" را جایگزین کردهاند. این تلاشها به ویژه ا زسوی برخی کانالهای خبری از جمله بخش انگلیسی زبان الجزیره، بشدت دنبال شده است.
 
در سال 2004 نیز اقدا م موسسه نشنال جئوگرافی در ثبت نام این منطقه به نام خلیج عربی با خشم و اعتراض بیسابقه ایرانیان به ویژه از طریق اینترنت (بمب گوگلی) سبب شد که این موسسه نیز در شماره بعدی اطلس جغرافیایی خود ، دراقدامی محافظه کارانه، به گونهای روشن قید کند که این منطقه از نظر تاریخی به نام خلیج فارس شناخته شده و تنها برخی کشورهای عرب آن را خلیج عرب مینامند.
 
به هرروی این اقدام درتحریف نام "خلیج فارس" هرچند که در سالهای اخیر ودرجریان تعاملات سیاسی کشورهای عرب با برخی موسسات رسانهای غرب، بشدت بحث برانگیز شده، در خارج از کشورهای عربی مورد استفاده نیست و از سوی سازمان ملل متحد و سایر استاد و سازمان های بینالمللی دیگر نیز اعتباری ندارد.
 
عبارت خلیج عربی در متنهای تاریخی و اسناد جغرافیدانان عرب عمدتا به دریای سرخ اتلاق میشده است و در تمام منابع تاریخی و اسناد جغرافیدانان و تاریخ نویسان مسلمان و عرب ، نام این مرز آبی مشترک میان ایران و کشورهای عرب ، خلیج فارس یا همان "بحرفارس" ثبت شده است.
 
علاوه بر این تاریخ دانان و جغرافیدان های اروپایی نیز در پیروی از منابع کهن یونانی همانند "استرابون" و"پتلمی" ونیز جغرافیدانان مسلمان وعرب، نام خلیج عرب را تنها به دریای سرخ دادهاند. افزون بر این، منطقه آبی درمرز مشترک ایران و کشورهای عرب را با نام خلیج فارس معرفی کردهاند.
 
دراین میان اشارات برخی شخصیتهای علمی عرب نیز شایان توجه است. "عبدالخالق الجنابی" از محققان تاریخ سعودی درهمین زمینه آورده است:«نام خلیج فارس توسط مورخانی چون ابن خلدون و ابن اثیر ذکر شده است. این نام همچنین درتمامی قراردادها و اسناد تاریخی که میان دولتهای تازه به قدرت رسیده عرب منطقه با بریتانیا از اوایل قرن 20، به نام خلیج فارس ثبت شده است.»
 
نکته جالب آن که تحریف نام خلیج فارس در تاریخ تنها از سوی حکمرانان عرب در سالهای اخیر رخ نداده است. این اقدام پیشینهای هرچند کم رنگ و گذرا در تاریخ بریتانیا نیز دارد. در سال های 1830 دولت بریتانیا نیز که سیاست چیرگی بر تمام راههای دریایی را دنبال میکرد، دربرخی موارد از جمله در مجله تایمز لندن چاپ 1840، خلیج فارس را دریای بریتانیا نام داده بود! این نام هرگز در هیچ سند دیگری تکرار نشد.
 
درجریان همین اقدامات و اعتراض های گسترده ایرانیان به تحریف نام خلیج فارس که در برخی رسانهها از جمله بی بی سی نیز با نام" خلیج" همچنان دنبال میشود، روز 30 اوریل هر سال، از سال 2010 تاکنون به عنوان" روز ملی خلیج فارس" اعلام شده است. این روزکه برابر است با سالگرد پیروزی نظامی شاه عباس صفوی برعلیه ناوگان پرتقالی در خلیج فارس و بیرون راندن پرتقالیها از تنگه هرمز در سال 1622، پیام تاریخی روشنی در انکار هرگونه اقدامی در تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی و یا تقلیل آن به "خلیج " و حذف نام فارس از کنار آن است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: خلیج فارس, توهین گوگل به خلیج فارس,
 نوشته ای از :  ‌‌‌امیر محمدی